تلفن : 6-93 00 77 33 061
العربية العربية English English فارسی فارسی
روز جهانی دست های پاک به روایت تصویر در بیمارستان آپادانا

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۶/۰۲/۱۹

پاتوژنها از طریق  دستهای کارکنان،از بیماری  به بیمار دیگر یا از محیط به بیمار انتقال می یابد.میکروارگانیسمها روی پوست بیمار و یا در محیط اطراف ( وسایل) به صورت کلونیزه وجود دارند و می توانند به دستهای کارکنان منتقل شده و زنده بمانند. در صورتی که دستها به طور کافی شسته و ضدعفونی نشوند یا فرمولاسیون پاک کننده،  مناسب نوع میکروارگانیسم نباشد، میکروارگانیسم زنده می ماند و از طریق دست آلوده فرد مراقبت دهنده به بیمار بعدی  یا وسایل  موجود در محیط  انتقال می یابد.
مطالعات انجام شده حاکی از آن است که کارکنان مراقبت دهنده به بیماران  با خود فلور پوستی بیماران را حمل می کنند . چند مطالعه دیگر نشان داده است که کارکنان می توانند با دستهای خود باسیل های گرم منفی، استاف اورئوس، انتروکوک و یا کلستریدیوم دیفیسیل  را از تماس با پوست سالم بیماران گرفته  و با خود حمل کنند.
کشتهای پی در پی نشان می دهند که 100 درصد کارکنان حداقل یکبار باسیل گرم منفی  و 64 در صد کارکنان  حداقل یکبار استاف اورئوس را با دستهای خود حمل کرده اند.
با وجودی که تقریباٌ همه کارکنان به اهمیت کنترل عفونتهای بیمارستانی واقفند  ولی متاسفانه اصول صحیح بهداشت دستها در محیط کار رعایت نمی شود.طبق بررسی های سازمان جهانی بهداشت پزشکان و پرستاران در کمتر از نیمی از موارد لازم، بهداشت دستها را رعایت می کنند و در بیمارستانهای با حجم کاری زیاد رعایت بهداشت دستها در کمتر  از 10 در صد موارد لازم انجام می شود.

نداشتن اطلاعات کافی و علمی در مورد ضرورت ارتقا روش های بهداشت دست در کارکنان ، سبب می شود موانعی در راه رسیدن به هدف که بهبود بهداشت دست و در تبع آن کاهش عفونتهای بیمارستانی می باشد، ایجاد شود. 


fuck

نشریات الکترونیک

fuck

مقالات عمومی و تخصصی

fuck

تورمجازی و گالری تصاویر

fuck

پزشکان و متخصصان مجموعه آپادانا